Klachtenregeling

Fysiotherapie Jeroen Verschut

Wanneer je een klacht hebt en je komt er samen met je fysiotherapeut niet uit, dan kun je terecht bij de klachtenregeling van het KNGF.

Eerst samen in gesprek

Bij Fysiotherapie Jeroen Verschut doen wij er alles aan om jou de best mogelijke zorg te bieden. Toch kan het gebeuren dat je niet helemaal tevreden bent over een behandeling of over de manier waarop je bent geholpen. In dat geval horen wij dit graag, zodat we samen naar een oplossing kunnen zoeken.

Wij vinden open communicatie belangrijk. Vaak kan een gesprek met je fysiotherapeut al veel duidelijk maken en problemen oplossen. Lukt dit niet of wil je de klacht liever direct extern indienen, dan kun je gebruikmaken van de officiële klachtenregeling van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF).

Hoe dien je een klacht in?

Je kunt je klacht indienen via het KNGF Meldformulier Klachten. Heb je vragen vooraf, dan kun je ook rechtstreeks contact opnemen met het KNGF via:

Wat gebeurt er nadat je een klacht hebt ingediend?

1) Controle op ontvankelijkheid:

Zodra je klacht binnenkomt, wordt nagegaan of deze behandeld kan worden. Er wordt onder andere gekeken of jouw fysiotherapeut of praktijk is aangesloten bij de klachtenregeling en of je gerechtigd bent om een klacht in te dienen. Soms wordt aanvullende informatie gevraagd.

2) Ondersteuning door een klachtenfunctionaris:

Een onafhankelijke klachtenfunctionaris neemt contact met je op. Deze functionaris helpt je om de klacht duidelijk te formuleren en bemiddelt tussen jou en de praktijk. Het doel is om op een laagdrempelige manier samen tot een oplossing te komen.

3) Eindoordeel:

De procedure wordt afgerond met een schriftelijke verklaring van de fysiotherapeut. Hierin staat welke conclusies zijn getrokken, of er maatregelen worden genomen en binnen welke termijn dit gebeurt.

Wat als je niet tevreden bent met de oplossing?

Ben je niet akkoord met de uitkomst van de klachtbehandeling, dan kun je jouw geschil binnen één jaar na het eindoordeel voorleggen aan de Geschillencommissie Fysiotherapie. Voorwaarde is wel dat de klacht betrekking heeft op een gebeurtenis die maximaal vijf jaar geleden heeft plaatsgevonden.

Meer informatie over deze procedure lees je in het Reglement Klachtenregeling Fysiotherapie of op de pagina over de Geschillencommissie Fysiotherapie.